Geen overhaaste maatregelen, wel grondige evaluatie
“Fraude aanpakken is absoluut noodzakelijk, maar ik ben geen voorstander van het vlug vlug invoeren van een limiet op het aantal prestaties per dag”, zegt Kathleen Depoorter. “In het regeerakkoord kiezen we bewust voor een grondige evaluatie van de werking van de Dienst voor Geneeskundige Evaluatie en Controle van het RIZIV, met aandacht voor transparantie en een multidisciplinaire aanpak.”
Depoorter wijst erop dat de eerste klacht in het huidige dossier al dateert van 2017. “Het is toch onvoorstelbaar dat de dame in kwestie al die jaren haar praktijk kon verderzetten. Bleef haar praktijk dan helemaal onder de radar van het RIZIV? Het lijkt mij sterk dat er geen schorsingen uitgesproken zouden zijn, dat is nochtans de bevoegdheid van de leidend ambtenaar.”
Parlementaire hoorzitting moet helderheid brengen
Het feit dat de zaak zo lang aansleept zonder daadkrachtige actie van het RIZIV, sterkt Depoorter in de overtuiging dat de bestaande procedures eerst geanalyseerd moeten worden. Daarom vraagt ze een hoorzitting in het parlement.
“Zijn de alarmmechanismen binnen het RIZIV correct gevolgd? Hoe werd omgegaan met overschrijdingen van de W-waarde, of met specifieke technische handelingen en palliatieve forfaits? Deze drempels functioneren vandaag al als een soort limiet die een gezonde praktijk moet garanderen en fraude voorkomen”, aldus Kathleen Depoorter.
Volgens Depoorter is het essentieel om het dossier, samen met andere lopende onderzoeken, grondig te analyseren vóór er nieuwe maatregelen worden opgelegd.
“Laten we eerst inzicht verwerven en daarna, in overleg met de sector, bekijken welke stappen nodig zijn. De uitspraak van de minister lijkt eerder op een paniekreactie dan op doordacht beleid.”
Depoorter merkt bovendien op dat het voorstel van de minister maar een deel van het probleem oplost. “Er wordt op geen enkele manier gekeken naar de falende controle binnen het RIZIV. Ook dat moet gebeuren”, zegt ze.